خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/02 - 07:56
  • زمان مطالعه : 8 دقیقه
سرویس : سیاسی
وقتی ملت ایران نشاط سیاسی خود را به رخ می‌کشد

روز سرنوشت و مردمی از جنس حضور

در حالی که دشمنان از مدت ها قبل کمر به تبلیغ برای کاهش مشارکت انتخاباتی بسته بود اما ملت ایران بار دیگر در صفوفی وحدت آفرین، نشاط سیاسی خود را به رخ جهانیان کشید.

خبرگزاری خانه ملت - گروه سیاسی: قطار انتخابات ٩٨ به ایستگاه پایانی رسیده و امروز قرار است ٢٩٠ کرسی پارلمان با رای مردم به وکلای ملت سپرده شوند، ملتی که در هر دوره شوق حضور را بیش گذشته معنا کرده و با وجود توطئه‌های همه جانبه‌ی دشمنان با رای خود همچنان بر مدار جمهوریت طی طریق کرده است.



 انتخابات مجلس یازدهم هم از این قائده مستثنی نیست و اگرچه توطئه گران با فشارهای تحریمی چشم امید به مشارکت پایین دوخته اند اما شور و شعور سیاسی ملت ایران این بار هم ورای تصوری است که در مخیله دشمنان و بدخواهان نظام بگنجد؛ دشمنانی که از ماه ها قبل یک روز مشکلات اقتصادی را دستاویز تبلیغات منفی خود کرده و روز دیگر بهانه‌جوی رد صلاحیت ها شدند اما نه تنها راه به جایی نبرده بلکه امروز باز هم شاهدیم که مردم تکمیل کننده پازل جمهوریت در نظام اسلامی هستند.



هجمه ها و توطئه‌های دشمنان در حالی از ماه ها قبل در دستور کار قرار گرفته بود که شواهد حکایت از همراهی و همدلی اقشار و گروه های مختلف با نظام اسلامی داشت، حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پیکر شهید سلیمانی و چندی بعد از آن در راهپیمایی 22 بهمن دشمن را بیش از پیش مایوس کرد، حال و در آستانه تمرین مردم‌سالاری دیگر ملت ایران همدلی و همراهی خود را بار دیگر با جمهوری اسلامی به اثبات رساندند.



دعوت به حضور



در این میان دعوت مسئولان از مردم برای حضور، از سران قوا گرفته تا مراجع تقلید و شخصیت های نظامی و مجلسی ها و اعضای دولت نشان از تاکید نظام بر نقش انکارناپذیر مردم در تعیین سرنوشت خود داشت.



اما شاید بتوان فرمایشات رهبر انقلاب را پیشروترین نظرات  در دعوت مردم به انتخابات دانست، همان جا که ایشان یک رکن قوی بودن مجلس را حضور هرچه بیشتر مردم در پای صندوق های رأی برشمردند و تاکید کردند: " تأثیرات مجلس فقط محدود به چهار سال نیست بلکه مجلس قوی  یا مجلس ضعیف و خود باخته با تصمیمات خود می توانند تأثیرات بلندمدتی بر کشور بگذارند. انتخابات و رأی دادن، وظیفه شرعی، ملی و انقلابی، جشن ملی و احقاق حق آحاد مردم برای دخالت در سرنوشت کشورشان است."



حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تنها راه مأیوس شدن دشمنان را قوی شدن ایران دانستند و افزودند: " یکی از مصادیق ایران قوی، مجلس قوی است، مجلسی که بتواند با تصویب قوانین لازم و با هدایت دولت‌ها به مسیر مطلوب، کشور را مصونیت ببخشد."



تحلیل رئیس  مجلس از تاثیر 24 ساعته حضور مردم بر معادلات دشمن



در همین زمینه دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نیز در اظهارنظری حضور حداکثری را دستاوردی برای منافع ملی کشور برشمرد و تاکید کرد: "نفس رای دادن ملت ایران ظرف ٢۴ ساعت تاثیر خود را بر رفتار دشمنان خواهد داشت به طوریکه آنها روش شان در برخورد با ایران یعنی فشار حداکثری اقتصادی و ماجراجویی سیاسی را تغییر خواهند داد."



روحانی: کسی نگوید هر که می‌خواهد انتخاب شود



در دعوت از اقشار مختلف مردم برای حضور پای صندوق های رای دولتی ها هم پای کار بودند به طوریکه رییس جمهور طی سخنانی در جلسه هیات دولت، دوم اسفند را روز افتخارآفرینی ملت ایران توصیف و تاکید کرد: "مجلس برای ما و سرنوشت ما مهم است، کسی نگوید هر که می‌خواهد انتخاب شود و حال که صلاحیت دوستان من رد شده یا صلاحیت هم‌حزبی‌های من  تأیید نشده، هر مجلسی می‌خواهد تشکیل بشود. مجلس شورای اسلامی جایی است که قوانین را بررسی و تصویب می‌کند، لوایح‌ دولت به آنجا فرستاده می‌شود و به وزرای ما آنجا رأی داده می‌شود. آنها به نوعی بر دستگاه و کار اجرایی نظارت دارند و تحقیق و تفحص و استیضاح و سوال به عهده آنها است. اصولاً مجلس شورای اسلامی در ایران مجلس قدرتمندی است."



سایر اعضای هیات دولت اعم از معاون اول رئیس جمهوری، رئیس دفتر رئیس جمهوری، سخنگوی دولت و وزرای دفاع و اطلاعات و ... هم در اظهاراتی ملت ایران را برای حضور گسترده پای صندوق های رای فراخواندند.



علی ربیعی سخنگوی دولت در این باره و در حاشیه نشست هیات دولت گفت: اعضای هیات دولت از مردم در خواست دارند علی رغم همه گله ها و انتقادات در انتخابات مجلس شورای اسلامی مشارکت داشته باشند.



تاکید مراجع بر انتخاب نمایندگانی انقلابی و خدمتگزار



دعوت ها اما محدود به شخصیت های اول نظام نبود و طی روزهای اخیر همه گروه ها اعم از سیاسی و غیر سیاسی، مراجع تقلید و شخصیت های نظامی نیز در بیانیه هایی بر مشارکت حداکثری تاکید کرده و در این موضوع بیش از هرچیز مردم را بر محوریت منافع ملی توجه دادند.



در این زمینه آیت الله مکارم شیرازی حضور پرشور مردم را در انتخابات موجب ناراحتی و ناامیدی آمریکا دانست و آیت الله سبحانی نیز با اشاره به نقش و اهمیت مجلس شورای اسلامی در تعیین سرنوشت کشور در مسائل اقتصادی، سیاسی و اخلاقی گفت: جایی که سرنوشت ما به آن بستگی دارد باید در انتخابات آن حساس و مشارکت جدی داشته باشیم.



آیت الله نوری همدانی هم با دعوت مردم برای حضور باشکوه در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افزود: مردم باید با در نظر گرفتن شاخص، نمایندگانی انقلابی، متدین، مخلص و خدمتگزار را روانه مجلس کنند.



آیت الله علوی گرگانی و آیت‌الله ممدوحی نیز با تاکید بر ضرورت شرکت در انتخابات، از مردم ایران خواستند تا پای صندوق‌های رای حاضر شوند.



آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی، سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح و همچنین سرلشکر عبدالریحم موسوی فرمانده کل ارتش از دیگر شخصیت هایی بودند که در پیام هایی بر نقش مردم در انتخابات تاکید کرده و خواستار حضور و مشارکت حداکثری شدند.



نقطه اوج دعوت به حضور



اما نقطه اوج دعوت به حضور، از آن نمایندگانی بود که با وجود احراز نشدن صلاحیت‌شان از سوی شورای نگهبان باز هم انتخابات را تنها راه تقویت دموکراسی دانسته و بر حضور حداکثری تاکید کردند، درخواست ها برای حضور محدود به دعوت نبود و در مواردی این قشر از نمایندگان پا را فراتر گذاشته و با وجود نداشتن امکان برای کاندیداتوری، لیست گزینه های اصلح مورد نظر را منتشر کردند.



با وجود رد صلاحیت اما مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کنم



علی مطهری نایب رئیس مجلس در سه اجلاسیه مجلس دهم از کسانی بود دست به چنین اقدامی زد؛ او علاوه بر دعوت به حضور، در صفحه شخصی خود در فضای مجازی لیستی منتشر کرد و نوشت: " با وجود رد صلاحیت اما مردم را به شرکت در انتخابات دعوت می کنم چرا که مشارکت قابل قبول در این انتخابات پیام خوبی برای آمریکا و اسرائیل خواهد داشت و می تواند در حل مشکلات اقتصادی و سیاسی کشور موثر باشد."  



محمود صادقی نماینده مردم تهران و از دیگر نمایندگانی که موفق به عبور از فیلتر شورای نگهبان نشد اما تاکید کرد که "راهی به جز شرکت در انتخابات وجود ندارد."



صادقی تنها راه اثرگذاری مردم بر روند امور همین انتخابات می داند و می افزاید: "انتخابات مجرای دخالت اراده مردم بوده و علی‌رغم تنگناهایی که وجود دارد من انتخابات را تنها راه می‌بینم."



الیاس حضرتی از دیگر نمایندگان تهران در مجلس دهم که امکان حضور در مجلس یازدهم برای او فراهم نشد نیز با بیان اینکه در سخت‌ترین شرایط و در زمان جنگ هیچ گاه یک روز انتخابات به عقب نیفتاد و همیشه با مشارکت بالای مردم برگزار شده است بر این باور است که " مشارکت حداکثری مردم در انتخابات جزء اساس کار و به عنوان پشتوانه امنیت ملی کشور است. مردم باید تصویری قوی از مشارکت خود را به دنیا مخابره کنند و این، امنیت کشور را تامین می کند."



البته علاوه بر احراز نشدگان، نمایندگانی که بنایی برای حضور در مجلس یازدهم نداشته و در انتخابات ثبت نام نکردند نیز بر حضور حداکثری در انتخابات تاکید دارند، شاخص ترین چهره در این گروه محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس دهم است، او  می گوید: ان‌شاءالله مردم با مشارکت جدی در انتخابات روندی که در چهار دهه گذشته در رابطه با مردم‌سالاری طی شده را تقویت کنند.



سیامک مره صدق نماینده کلیمیان در مجلس دهم که با وجود چندین دوره نمایندگی اما این بار از حضور در مجلس منصرف شده است نیز می گوید: "مردم با شرکت در انتخابات ضمن اعلام وفاداری به نظام آینده خود و کشور را می‌سازند پس وظیفه ملی همه ما جهت ساختن آینده کشورمان حضور پرشور در انتخابات است به خصوص در شرایطی که دشمنان سعی در ایجاد خطر برای کشور هستند."



همت و تلاش همه گروه ها برای پرشورتر شدن هر چه بیشتر انتخابات نشانگر این است که ملت ایران آرمانی بالاتر از حفظ جمهوریت نظام ندارد و به همین دلیل است که در هر دوره با وجود همه مشکلات همچنان پشت به پشت دیگر در صفوف ناگسستنی پای صندوق های رای حاضر می شوند چرا که معتقدند راه تغییر و اصلاح تنها از صندوق های رای می گذرد نه عبور از آن./



پایان پیام

  • کد خبر : 295508
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار